W ramach aktualnej perspektywy finansowej UE Zduńska Wola planuje zakup pięciu autobusów elektrycznych. Odpowiednie zapisy w tej sprawie pojawiły się w strategii nowego miejskiego obszaru funkcjonalnego obejmującego zachodnią część województwa łódzkiego. Finansowanie inwestycji jest więc już praktycznie pewne.
W 2021 r. samorządy z regionu łódzkiego powołały Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Sieradz – Zduńska Wola – Łask. Gromadzi on dziesięć gmin położonych na zachód od Łodzi, spośród których trzy najważniejsze to miasta wymienione w nazwie organizacji. Pozwoliło to samorządom na pozyskiwanie środków unijnych perspektywy 2021 – 2027 w trybie ZIT (w poprzedniej unijnej siedmiolatce takie rozwiązanie funkcjonowało tylko w ścisłej aglomeracji łódzkiej).
Pięć pojazdów wraz z infrastrukturą ładowania
W tym miesiącu samorząd województwa podpisał ze związkiem ZIT umowę, która w praktyce oznacza wybór przedsięwzięć przeznaczonych do późniejszego dofinansowania. Nabór wniosków o dotacje będzie się bowiem odbywać w trybie pozakonkursowym – jeśli dokumentacja zostanie przygotowana prawidłowo, beneficjent otrzyma środki. Poznaliśmy więc już najważniejsze plany miasta Zduńska Wola związane z inwestycjami w komunikację publiczną na najbliższe lata.
Podobnie jak w ramach perspektywy 2014 – 2020, samorząd chce skorzystać ze środków regionalnych UE, by odnowić tabor MPK. – Planowany jest zakup pięciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ich ładowania, która obejmuje budowę instalacji fotowoltaicznych, zakup nowych ładowarek lub zwiększenie mocy istniejących – mówi Agnieszka Olejniczak, podinspektor w Biurze Promocji, Kultury i Aktywności Miejskiej Urzędu Miasta w Zduńskiej Woli. Realizacja zadania ma nastąpić w latach 2025 – 2027, co oznacza, że pojazdy powinny pojawić się na trasach najpóźniej za ok. trzy lata.
Miasto rozwinie dynamiczną informację pasażerską
– Projekt zakłada też zakup biletomatów mobilnych i stacjonarnych, systemu zliczania pasażerów w autobusach, zakup i montaż urządzeń informacji pasażerskiej w postaci dużych elektronicznych tablic przystankowych oraz elektronicznych tablic przystankowych (epapier) czy monitoringu – opisuje nasza rozmówczyni. Magistrat szacuje koszty całego przedsięwzięcia na 19,2 mln zł. Wysokość dotacji sięgnie zaś 14,6 mln zł.
Przypomnijmy, że w latach 2022 – 2023 podłódzkie miasto kupiło sześć elektrobusów, wszystkie marki Solaris. Cztery z nich to pojazdy 12-metrowe, dwa kolejne to 9-metrowce. Ostatnie egzemplarze zadebiutowały w ruchu liniowym na początku tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.